In november 2010 is door wethouder Nuss aan de commissie SMM de toezegging gedaan dat er een integraal verkeersplan voor centrum oost zou komen. Dit plan zou door wethouder wethouder Nuss in januari 2011 aan de commissie SMM gepresenteerd worden . Op basis van deze toezegging is door de commissie SMM akkoord gegeven voor het voorstel tot aanpassingen aan de Fransiscus Romanus weg. ‘Eigenlijk is dit de omgekeerde wereld’ aldus mevrouw Fokke. Tot op de dag van vandaag zijn de ondernemers en bewoners van Maastricht, in afwachting van een “integraal verkeersplan”.
De gemeente Maastricht en het A2-projectbureau zijn voornemens om vanaf het komende voorjaar een belangrijke toegangsroute naar Wyck/Ceramique definitief af te sluiten. Voorjaar 2012 zal de rechtstreekse verbinding van A2 ,middels de Scharnertunnel ,naar Wyck worden afgesloten en zal Wyck voor mensen die via het A2 trace Maastricht binnen komen alleen nog maar bereikbaar zijn via Avenue Ceramique en Franciscus Romanusweg.
Gevreesd wordt dat deze toegangswegen de hieruit voortvloeiende extra verkeersbelasting niet aan kunnen. Wij zijn nog steeds in afwachting van het correcte cijfermateriaal. De aanpassingen aan de Franciscus Romanus weg die gepland staan voor het voorjaar 2012 zijn noodzakelijk vanwege de huidige verkeersproblematiek. De verschillende belangengroeperingen vrezen dat de optimale bereikbaarheid en vitaliteit van de stad Maastricht nog verder in het gedrang gaat komen. De tijd dringt.
De politiek en de bestuurders dienen nu hun verantwoordelijkheid te nemen en een gedegen integraal en uitgebalanceerd “verkeerstotaalplan” te presenteren en SAMEN met VOC, KvK, Sahot, Koninklijke Horeca Nederland, OIW en buurtplatvorm moeten werken aan een optimaal bereikbaar Maastricht.
De hele politiek dient zijn verantwoordelijkheid in deze te nemen en samen met OiW, VOC, KVK, Sahot, KHN, buurtplatform(s) moeten werken aan een oplossingsgericht plan.